Tørr å prøve

Være på farten, se nye steder, møte nye mennesker, leve her og nå og bare dra dit nesa peker. Helene Myhre Østervold på insta, kjent som @helenemoo forteller på God morgen Norge, om det å reise på ferie alene. Hun drar rundt med sin modifiserte Caddy på turer i Norge. Som hun sier “friluftslivet er virkelig for alle”, jeg kan bare stemme i den påstanden.

Min første trygde bil “Gullhøna” rusla og gikk over 300 000 km på drøyt 7 år, Billa er blitt 7 år og har passert 240 000 kjørte km så jeg sitter hjemme å venter på “turvær” er helt feil å si. Begge disse bilene er Caravelle og er romslige og lett å “møblere”. Setene bak er mulig å ta ut så lasterommet blir fritt, og ettersom det er bil med vite skilt er hele bilen isolert og kledd innvendig. Luftmadrass, kokebluss, kjølebag og alltid litt ved for å lag bål, det er lykke for en opplevelses freak som meg. Har jeg lyst å reis for å “se” på noe, så pakker jeg bilen og drar. Min kjære sønn mener bestemt at bilene mine er på linje med en fult utstyrt friluftsavdeling på XXL 🏆 Tenker det er helt greit å ha det “stemplet” 😎

Nå jeg har en blogg som heter GODESKO, er det da innafor med så mye bilprat. Ja, helt klart for jeg er så enig med Helene, friluftslivet er virkelig for alle. Hadde for noe år siden en kollega som går med rullestolen sin i en lite båt for å komme ut til hytta, det er bare snakk om å legge til rette og ha riktig hjelpemidler for å få det til. Så, ut på ut aldri sur … bare masse gode minner i minneboka. Altså, ut … samme hvor langt, samme hvor høyt eller lavt bare det passer for DEG.

En av de fine lokale turer Kenis og jeg bruker, er å gå er hjemmefra og rundt Prestvannet. Det er ca 7 km tur på fine tilrettelagte grusveier. Her er det altså mulig for meg å bruke stolen min om det blir alternativet, altså en tur for alle. På den siste turen vi hadde på denne runden var midnatt tur med sol og deilig temperatur. Bilder ja … masse og i går ble det ene bildet vist på frokost sendingen på God morgen norge. Vi du se mer fra turen ligger det på min profil på Instagram. Ja er det så stort da? Ja tenk og jeg er stolt. Jeg har tagget #godmorgennorge så godt som hver gang jeg legger ut noe på insta og altså … i går ble bilde av Kensi vist. En første gang for alt 👑

 

 

Litt tilbake til biltur. Det som er greit med å reise med/i bilen er at alle steder kan være mulige overanttingssteder. Jeg bruker ofte å stoppe for natten ved disse rasteplassene vi har rundt om. Ettersom jeg mangler toalett i min bil er det greit å være her. Det må jeg bare si med en gang. Jeg er overrasket over hvor fine og rene disse plassene er, så tusen takk til alle dere som sørger for dette, for oss som trenger plassene. 

En av de …hitil … vakreste stedene jeg har overnattet var på tur til Narvik. Det ligger en rasteplass ved E6 bare noen mil nord for Narvik (Bjerkodden) som jeg fant på tur fra Alta til Narvik. Jeg skulle gå Rallarvegen, på tvers av Norge og hadde kjørt hele dagen … etter jobb. Sliten og trøtt stoppet jeg, organiserte litt mat og satt meg i døråpningen på bilen … nattesøvn kom treng deg på … den druknet i midnattsolen. Det var altså så nydelig, snakk om lading før den planlagte vandre turen.

 

 

Kan du tenke deg noe mer praktisk en en bakdør som går opp, en heis som går ned og vips, tak og gulv for å sitte på. Så er det også mulig å henge en presenning over bakluka … og vips så er det skjermet for nedbør 😉

 

 

Et par mil forbi Lakselv på Rv 98 ligger Handelselv og inne i bukta er det plass for fri campere. Jeg antar at det er et godt besøkt sted på sommertid med den nydelige stranda som er her. Det anmodes om å vipse til et nr der for overnatting og jeg tenker det er helt innafor.

 

 

Fri campe er det jeg liker aller best. Fordelen med “vanlig” Caravelle er at den lett kan settes hvor-som-helst. Det er “bare” en bil som står der … passer helt perfekt for meg. Det står ofte “camping forbud” … og da “glir” jeg lett under radaren 🤭 

Det viktigste for meg i denne sammenheng er å forlate stedet slik jeg ønsker å finne det. Ta med alt slik at mitt besøke blir usynlig. Da har jeg lånt på naturen og eiers vilkår 🍀

 

JA, på en eller annen måte er friluftslivet for alle som ønsker det 🕊 og mitt motto er; selv korte turer er tur.

Ha en strålende dag ❤️

… vi hørs …

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook. og  Instagram

 

3 kommentarer
    1. Jeg er også mye på tur, men jeg liker å komme hjem til kvelds. Jeg har en ukes tid på sommeren hvor jeg har litt omstreifende tilværelse. Men turalternativene i nærmiljøet er utallige. Sånn ca 3 timer kjøring i radius gir en helt grei avstand å velge turopplevelser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg