Tilfeldigheter …

 

Har vært ute på noen småturer i det siste. I går tok vi oss en runde i fjæra på formiddagen.

 

 

Vi var med 25 andre hundevenner på tur, og lille frøken fryd stresser noe aldeles vanvittig. Var helt utkjørt og var neste usynlig på kvelden. Tar på å vær sjef 🥴 Må bare bruke mer tid på tur med andre, uten at det skal være lek. Kun gå pent 😅 Vi avsluttet litt før de andre, jeg hadde fått nok for denne gang og ruslet tilbake til bilen. Det er et helt fantastisk turområde i Tromsdalen og muligheten er mange og noe for de fleste. 

 

 

Satt en god lang stund på verandaen i det deilige høstmørket. Det er utrolig godt nå, begynner å bli kaldt med det går ennå greit. 

 

 

Jeg elsker å se opp på himmelen. Her i nord er vi velsignet med en vakker himmel hele året .. ja når være tillater det. I går … i natt, når Kensi og jeg var ute på siste-turen vår, fikk vi en blaff av den deilige tiden som ligger foran. Nattehimmel med Aurora. Midnattsolen har “gått å lagt seg” og overlater himmelen til nordlyset 🫶🏻 liker det her ja. 

 

Hva er mekanismen bak tilfeldigheter? jeg mener, det helt ukontrollerbare. Jeg går med en kompis i Oslo. Er på tur fra Oslo City og venter på grønt lys. Lyste skifter, mennesker på begge sidene beveger seg ut i krysset, med i krysset møter vi et par … venninna min fra Hammerfest og mannen. Vi hadde litt kontakt ca midt på 90 tallet og besøkte hverandre et par ganger. Så har det bare vært litt sporadisk mld. De var på kjærestetur til tigerstaden, og møter MEG midt i gata. Jeg hadde ingen peiling på at de skulle til Oslo den helga, jeg vist at hun bodde i Trøndelag, at hun er gift og har barn. Ja, og der er det punktum. Dette er noen år siden, men det er en av de tilfeldighetene jeg husker svært godt. Dette er en av de gode historiene som varmer og jeg kan le litt av … 

Hva er så meningen med at noen skal få “alle” problemene, uten at de har gjort noe som helt for at det skal skje dem? hvorfor treffe ubehagelige tilfeldigheter som de gjør.

Vi får bare det vi kan takle. Ja ha … hva er det som gjør at noen fortjener å miste alt de har, miste noe/noen de har kjær eller bli rammet av vondter? Jeg er svært lite religiøs og jeg har et vanskelig forhold til religion. Det er helt uforståelig for meg hva Vårherre mener med å gi oss en så overdose meg egoisme at handlinger kan, på noen som helst måte, forklares med mening. Hva er meningen med krig? Ja det er mennesker som står for dette og velger dette. Igjen, hvorfor ble vi utstyrt med denne herlige evnen til å tenke selv, begjære alt det naboen og alle andre har, sloss for å få det og i værste fall, drepe for å komme dit? OG hva er det med at små barn skal oppleve dette? miste foreldre, alt de eier og blir “ødelagt” for livet. “la de små barna komme til meg” NEI, små barn skal opplev oppvekst, gode minner og blir gode og trygge voksne.

Jeg er fullstendig klar over at det er vi mennesker som har etablert det fysiske og psykiske miljøet vi har, og at vi misbruker og  bruker opp ressursene vi har rundt oss på en svært egoistisk måte. Vi må til med innsamlings aksjoner for å hjelpe mennesker som lider, fordi vi har produsert mye av problemene. Det må aksjoner til for å få myndigheter til å se hva som blir feil. De sier de lytter og er enige, så er det budsjetter, lover og regler som forøvrig vi har laget, som hindrer makta i å stoppe det de gjør. Vi kan øse ut penger til bibliotek, museer og kommunale storstuer slik at vi kan “vise oss frem”. Det syns vi er helt greit. Men når et sykt barn trenger dyr medisin, som beviselig er livreddende, og barnet er “litt for gammel” til å motta, blir det blankt avslag. En mor kjemper en tøff kamp for livet, og behandlingen er utenlands. Hvorfor skal en familie måtte ligge på knærne å skrape på døra for å få behandling som er livsforlengende? Jeg blir altså så provosert av sånne historier …  Les historien her: Marie Bakke Johansen

Vil du være med å bidra på spleisen hennes, gjør det HER 

 

 

Ha en riktig fin dag der du er ❤️ 

… vi hørs … 

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook og  Instagram

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg