Stikkkord: PRIORITET đŸ„ș

 

DETTE ER VELFERDSNORGE! Med to par briller kan jeg velge 
 og det er tydeligvis et privilegium jeg har 
 med to par briller. SĂ„ tar det litt slutt. Vedum skryter helsevesenet opp i skyene og er sĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ fornĂžyd. Ja, medisinsk er det sikker helt greit 
 det er jeg kan jeg bare mine greier om. Det er noe med HELE mennesket. Husker fra min jobb i Telenor Open Mind, et arbeidstreningprogram Telenor Norge har i samarbeid med NAV, at fokus mĂ„ vĂŠre pĂ„ “hele mennesket hele dĂžgnet”. MĂ„let er at mennesker med en funksjonshindring skal komme i posisjon i arbeidslivet. For Ă„ fungere i en jobb, hobbyer eller med venner og familie, er det vesentlig at hele dagen henger sammen. Det vil si at systemet skal legge til rette for at alle deler av dagen er i varetatt med den type bistand det er behov for. Noen har behov for personlig assistent, tilpasset bolig, tilrettelagt arbeidsplass og jeg har da behov for et kjĂžretĂžy som kan ta meg til jobb. For sikkerhets skyld er disse sĂžknadsprosessene sĂ„ komplisert og tidkrevende at mange gir opp. Å komme ut i jobb blir en kamp. I min sak har det kommet til at jeg mĂ„ sĂžke om ny bil. Da mĂ„ jeg ha div attester fra offentlige instanser fĂžr sĂžknad kan sendes. Legeattest, funksjonsvurdering og div inntektsopplysninger. Det virker overkommelig 
 joda, det gjĂžre det. SĂ„ er det bare det at legen min er i Alta og ny fastlege TromsĂž er liksom en hel evighet unna. Inntekt er null problem, sĂ„ kommer vi til ergoterapeut som skal skrive en funksjonsvurdering. Skulle vĂŠre lett greie det vel 
 om det var mulig Ă„ fĂ„ ergoterapeut. Har sĂžkt for et par mnd siden, fĂ„tt beskjed om at det er laaaaaang ventetid og jeg kan forvente minst tre mnd 
 minst er et urovekkende ord i min ordbok og sĂŠrlig nĂ„r det kommer fra det offentlige. Ringte i dag for Ă„ hĂžre litt hva som skjer pĂ„ den fronten og fikk altsĂ„ det minst imĂžtekommende mennesket med det minst imĂžtekommende svart jeg kan huske (har litt dĂ„rlig hukommelse) “Du har fĂ„tt et brev der det stĂ„r hvilken prioritet du har i systemet”. Hvilken PRIORITET jeg har đŸ˜€ Er av den helt klare forstĂ„elsen at det er ekstremt mye bedre Ă„ vĂŠre i jobb, betale skatt og kunne bidra i samfunnet for psykisk helse, en Ă„ mĂ„tte vĂŠre hjemme. Jeg vil altsĂ„ kunne gĂ„ glipp av denne muligheten nĂ„r bilen min stopper 
 og det for at jeg er NEDPRIORITERT đŸ€Ż Blir tvunget til Ă„ velge bort jobb, nĂ„r det er jobben jeg har lyst Ă„ gjĂžre. ASSÅ 
 du Vedum nĂ„ trenger jeg en stor porsjon av din entusiasme og iver. Det er bare helt for jĂŠvlig. Om jeg hadde et lite hĂ„p om min ressurs har en betydning, falt det til bunn nivĂ„ etter en samtale med kommunes helsetjeneste. Kjenner at jeg blir eitranes forbanna pĂ„ dette Arbeiderpartiet som sier “alle skal med” Det mĂ„ vĂŠre alle skal med NED! det da. NĂ„ skal jeg ut Ă„ kjĂžpe meg en cola og en pose potetgull med ost og lĂžk, sĂ„ skal jeg trĂžstespise hele 
 og hĂ„pe at bilen tar meg til og fra butikken. Eller 
 tror et bedre alternativ er Ă„ fĂ„ pĂ„ noen gode sko og rusle en liten runde i nabolaget med dyret đŸŸđŸ„Ÿ Jo, det blir siste alternativ, sundt og rimelig. Det er merkelig hvordan et noksĂ„ lite stykke arbeid, for det offentlige (en attest) skal bli tungrodd, komplisert og drepende for mot og vilje hos et menneske. Å som jeg misliker Ă„ vĂŠre sĂ„ negativ 🙁

Nei, nÄ gÄr jeg. Det Ä legg fra meg problemer i gangen og gÄ ut er som oftest beste medisin. NÄ tar jeg en skje frisk luft og tenker pÄ noe annet en stund. 

 

Ha en riktig fin dag der du er ❀


 vi hþrs 
 

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan vĂŠre interessert, setter jeg pris pĂ„ om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar pĂ„ turene pÄ Facebook. og  Instagram

 

TA DENNE Â đŸ‘ŠđŸ» DU SYSTEMKVERULANT

2 kommentarer
    1. Helseminister Ingvild Kjerkhol ogsĂ„.. nei dummere regjering har vi ikke hatt i min levetid. Godt vi har to par briller hver vi to da.. 🐰

      1. Fru helseminister Ingvild Kjerkhol har jeg lite lyst Ă„ kommentere … det blir bare dumt. Jeg er, i mine Ăžyne, en person som ser positivt pĂ„ livet og ser frem … da satser vi pĂ„ en endring i dette styret … og krysser fingrene for et skifte. Hva? jeg har nĂ„ gitt opp Ă„ se forskjellen pĂ„ disse i “det Ăžvre” skiktet og har altsĂ„ ingen ide om hva som virkelig kan gjĂžre det bedre.
        Ha en strĂ„lende dag đŸ„ł

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg