Selvsnakk er også en god samtale.

Å lytte, å bli lyttet til

Vi har fått to ører og en munn. Å lytte er en egenskap som er ekstremt verdifull, både for den som lytter og for den som trenger å bli lyttet til. Jeg opplever ofte at å si ting høyt, både fordi jeg hører hva jeg sier og uttrykte ord kjennes mer konkret enn tankene mine. Å lytte til andre gir meg muligheten til å se mye av meg selv i perspektiv. Å sette andres ord i perspektiv, slik at de kan se sin sak fra en annen side, gir også meg verdifull kompetanse i eget liv.

Ja, jeg snakker ofte med meg selv … nevrotisk, rotete .. eller distre … tja, mulig det. MEN når jeg sitter i bussen på tur til ett eller annet sted langt-vekk-istan husker jeg utmerket godt at jeg låste døra. For i det jeg gikk ut og låste, sa jeg;  “nå er døra låst” og det husker jeg bedre en når jeg bare låste å gikk. For om jeg husket å sku av kaffetrakteren  som jeg aldri sa noe om, har fort gått i glemmeboka … Jada, jeg begynner å bli gammel …ingen tvil, MEN … jeg har også gjort dette som veldig ung. Med MS som tar både av konsentrasjon og hukommelses kapasitet, har jeg gode rutiner og triks for å huske det som huskes. Lage bilder av de jeg skal huske, gode rutiner, knagger å hekte viktige ting på … en del av hverdagen. Nei, nå høres jeg riktig så tøvet og tussete ut … og det passer meg helt perfekt. Jeg får stort sett gjort det jeg skal, husker det jeg må … og blir det i overkant av hva jeg takler, er penn og papir (les: notater på mobil) ofte brukt og en lite oppskrytt sak.

Så er det dette med å spørre “hvordan står det til” eller “hvordan har du det” . Dette tema har jeg snakket om før. Det er fortsatt like aktuelt. Jeg kjenner at jeg er beæret når mine venner sier; “akkurat når er det vanskelig” eller “heller litt dårlig”, de gir meg tillit, og får en mulighet å snakke om det. Derfor er det viktig å høre når spørsmålet er stilt, og være forberedt på at det kommer svar. Jeg har aldri lov å forvente svar som passer meg. 

Jeg forsøker å la være med råd og tips uten at jeg spør om det er greit. Det kan fort virke som om jeg forenkler deres problem. Nei, lytte og spørre for å forsøke å stille saken litt i et annet lys, kanskje se saken fra en annen kant. Å løse andre problemer er umulig for meg, så hvorfor prøve? Du må løst ditt problem, og det kan være at når jeg lytter og spør, så kan du selv finne løsningen som vikrer for deg. 

Å jeg ganske enkelt elsker ærlige folk, som lever i en virkelig verden, er ting trassig så si det. Nei nei, på ingen måte til forkleinelse for de som velger å svare “jo alt er bare bra” for det er mer en lov det og. Grunnen kan ganske enkelt være at jeg er feil person å snakke med, det er helt greit, og slik det må være.

Jeg setter umåtelig stor pris på alle dere flotte mennesker jeg har rundt meg, dere gir meg påfyll, krefter og styrk i hverdagen, og trenger jeg deg – vet jeg at du er der for meg.

Har sjekket inn på Havn i Senja med en gruppe i dag. Skal være her til mandag og det blir kooooos 🥾 Kommer mer om stedet i morgen 😊

Fra meg til meg, gjort en god jobb i dag og er fornøyd 🍀

Ha en god natt og trivelig helg ❤️

… vi hørs …

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene her: Facebook og  Instagram

 

2 kommentarer
    1. Hærlig lesing som vanlig på bloggen din 🥰ja er her for deg om du trenger meg , så klart Irene 😊No er du sjekket inn i Hamn..å æ prøver å ikke glemme at der er en spesiell dag mens du er der 🌷🌷God natta 😊

      1. He he … det skal gå helt fint det du 😉 Så hyggelig at skriveriene mine leses og at jeg får tilbakemelding, hyggelig.
        Hamn i Senja er et sted å besøk om du ikke har vært her. Det er en vakker plass. Kommer litt mer om stedet i dag 😉 God lørdagskveld og ha en fortsatt fredelig helg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg