Onsdagsfunderinger.

I dag feirer vi unionsoppløsningen 1905, Norge tar skrittet ut i verden alene og skal stå på egne bein. Så står vi igjen 118 år senere å ser at land og folk blir invadert og kneblet … makt, eiertrang og religion = roten til alt vondt er nå min påstand.

 

Det er noe hendelser som har gjort inntrykk på meg i det siste. Og jeg er forundret over hvordan mennesker tillater seg å oppføre seg, mot andre som oppleves som «fiende» … i tillegg til at det går ut over helt uskyldige. Eksplosjonen som ble utført i Ukraina og som det kan se ut til at Putin er hjernen bak. At han kan finne på noe slik er på ingen måte overraskende, men at mennesker utfører dette, når de vet hva som skjer, er langt over min forstand. Jeg forstår at de må være hjernevasket og har full tro på at Putin er den store og har rett i alt han sier og gjør, men dette går ut over engne folk også. Ødeleggelsen på Russisk side er enorme i tillegg til at infrastrukturen er svært mye dårligere på den Russiske siden en på den Ukrainske.

Til mer lokal problemer som også overrasker meg mer en nødvendig: skolebil i trafikken. Vi var på tur mot rundkjøringen og får å få tid til plassering og observasjon mot rundkjøringen eleven, helt riktig ned farten. Bak oss kommer det en lastebil opp og denne legger seg uforsvarlig nærme oss. Det stresser eleven og farten går ytteligere ned. Lastebilen fortsette tett til enden av skolebilen. I det vi er på tur ut av rundkjøringen tuter han og elven skvetter, setter foten på bremsen og det oppstår en ubehagelig situasjon når lastebilen brått bytter felt og “kaster” seg forbi … med fult kompressorhorn hylende forbi oss. Han hiver seg inn rett foran oss og ut i høyre felt, er utenfor asfalt kant på høyre side og svinger i stor fart mot høyre og forlater veien vi er på. Jeg ser at bilene han passerer på deres høyre side, trekker seg raskt mot venstre for å unngå problem. Jeg må bare ydmykt be vedkommende lastebilsjåfør pent om unskylding for at vi hadde skoleskiltet på bak for å informerer om at vi bruker av og til litt lengere tid på oppgavene en du med ditt førerkort. Jeg lover også å unngå å bidra til at du får hjelp av meg den dagen du gjøre en feil i trafikken og får problem, kjenner at jeg blir nødt å stå på rette min til enhver tid når du er i nærheten … som om jeg klare å holde det løfte. Neppe, dessverre er jeg nok den som hjelper det om nødvendig.

En tredje sak som har gjort inntrykk på meg er nok en “volds situasjon” En dommer fikk en flaske kastet etter seg i det han forlater banen etter en fotballkamp. Saken ble anmeldt og henlagt. Gjerningspersonen er under kriminell lavalder på gjerningstidspunktet, dvs under 15 år gammel. Hva i all verden er det som skjer, og hvor har denne unge personen lært at det er greit å kaste flasker eller andre gjenstander på folk? Hvor i all veden er foresatte i dette bildet. Nå sitter jeg her å lurer litt på om det er så merkelig at de andre hendelsene vi opplever, både i stor og smått skjer. Dette syns jeg er riktig ille og liker dårlig den selvhevdelses retten vi tar på oss, og det vi ser som lovlig for å uttrykke vår mening.

Tro skikkelig til i dag og har samlet en haug husmorpoeng 😇 Bakt knekkebrød, klesvask, rydda, tørka støv, støvsuger, vaska gulv, vært på jobb og lufta Kensi med tre gode runder i dag … asså, hva gir du meg? 😁 Så nå er jeg fornøyd med meg selv. Noen bilder fra tur i dag.



 

God natt ♥️

… vi hørs … 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook. og  Instagram

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg