Ingen skam å snu

Endring i planene, sønskedfare også langs veiene.

Fortsatt rødt farevasel for snøskred i Troms. Har ingen planer om å finne ut mer av det. Det blir hjemme i palmehelgen. Litt ustabil værvarsel, og da har jeg lite lyst å dra på tur. Har faktisk noen gjøremål i heimen også, greit å få unna.

 

 

1 april er ingen spøk og i dag blir turgåingen strukturert … en måneds tid i alle fall

Startskuddet for MS foreningens utfordring er i dag. Innsamlingsaksjon der inntekten går til forsking på MS. Jeg har lagt inn en tur  i dag og er godt i gang. Lar være å legge ut kilometer og skritt, for det er uviktig. Det er at du går, så får lengden være etter helse og form.

 

Har du lyst å gi et bidrag kan du gjøre det her

 

 

Frivillig arbeid.

I går ble jeg sittende å tenke litt tilbake på gamle synder. Jeg hadde i sin tid verv i Kommunalt råd for funksjonshindrede og jobbet blant annet med universell utforming. Morro og interessant hvor lite som skal til for å gjøre en stor forskjell. Vi fikk også en høringsjobb i forbindelse med den nye samhandlingsreformen som skulle rulles ut. Det ble mange, lange og heftige samtaler med “øvriheta” Diskusjonene dreide seg om hvorvidt frivilligheten skulle pålegges så mye ansvar som det var tenkt. Nå ble det heldigvis den delen fjernet. 

Samhandlingsreformen 2012 så til slutt slik ut:

  1. 5.2  Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og mestringstilbud for å sikre helhetlige og sammenhengende helse- og omsorgstjenester til pasienter med behov for koordinerte tjenester

I kommentaren til reformen som vi hadde på bordet, stod det at frivilligheten skulle være en ressurs for kommunen i denne sammenheng. Det vil si at frivillige skulle ta større del av “behandlings forløpet” når passienten ble skrevet ut fra sykehus. OK, da ble det varmt i stua. For det første så fulgte det ingen midler med dette forslaget, det var opp til kommunen å legg i sitt budsjett. For det andre var det absolutt ingen tilbud om noe som helst form for styrking eller heving av kompetanse når “hvermannsen” skal ut på hjelpe. Det er absolutt ingen forkleinelse av “hvermannsen” for det er enorm styrke i en likemann. Vi var av den oppfatning at kvaliteten på et rehabiliterings forløp bør absolutt ha en høy grad av medisinsk oppfølging. Likemanns arbeidet ekstremt verdifull, men om det er godt nok til å erstatt utdannet helsepersonell må vel være innlysende. 

 

Så er vi altså i 2023 og kanskje er vi akkurat der vi forsøkte å styre unna i 2012. Punktet om at frivilligheten skulle ha en større rolle i rehabilitering ble den gang utelatt … ja i alle fall fra det som ble satt på papiret. Jeg har en liten føles av at vi er akkurat der intensjon med samhandlingsreformen (på dette punktet) ville ha det. I forbindelse med Kjerkhols fremlegg av Helsemeldingen i går var det et innlegg om nettopp frivilligheten. Det er viktig med frivillig arbeid, jeg har selv vært aktiv og vet verdien av dette. At det skal bli faktoren som får helsenorge og håndtering av pasienter i alle situasjoner til å lykkes vet jeg at jeg misliker sterkt. Når det offentlige til overmål tar midler fra frivillige, som for eksempel Røde Kors, blir det vanskelig å ha tillit til det offentlige styre og stell.

Frivilligheten berører minst to mennesker, den som får og den som gir. En frivillig er et menneske som har tid å gi, det er gratis og enormt verdifullt. Jeg er betenkt når frivillige skal gjøre profesjonsarbeid, vet at det er masse god kompetanse som bidrar hver dag, men det MÅ være et tillegg. I mitt hode er det nettopp det frivillige er, et tillegg til et godt behandlingstilbud.

Jeg er og blir en frivillig sjel eller tidgiver som det heter i Blå kors. Jeg skal tilbake i en eller annen for på sikt og være med å gjøre en lite forskjell for mennesker som har behov for det. 

 

Tok en liten kjøretur i dag, bare “litt” nysgjerrig på hvordan det ser ut etter veien. Det så veldig bra ut på veien. Fjellet lå der badet i sol og jeg forstår utmerket godt at skientusiaster ønsker seg ut på tur. Vel, det blir god tur på dem, her blir det lørdagskos.

 

 

Ha en fredelig kveld

… vi hørs …

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook. og  Instagram

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg