Hvorfor i all verden flytte nordover?

Det er kaldt, det mye snø, det er mørkt … Ja …hvorfor i all veden flyttet jeg nordover … hjem igjen? Det er blitt enda mer tydelig for meg i det siste, jeg har gjort helt rett. I samtale med tilreisende som vi vite mer om livet i snøen, og hvor vanskelig det kan være, står det helt klart for meg at Luis, en kirurg fra Italia som er nå flytter hele familien nordover har rett. Enten så er du skapt for livet her nord, med alt det medfører, eller så er du turist. Det er få som bare blir litt til i Nord – Norge, dersom man har bestemt seg for å dra, ja så gjøres det. Hva er det så som er så annerledes her? Jeg syns det er vanskelig å sett ord på, men tror og dette er fra mitt hjerte, at det er sammensatt av nettopp det overraskende med alt været, lyset som er ekstremt både sommer og vinter, den ville og rå naturen, sist og kanskje viktigst, folkene og atmosfæren … vi er på en måte “partners i crime”. Det som er godt/vondt er familie. Jeg er kommet nærmere mye av min familie som jeg skal bli bedre kjent med igjen, så er det den delen av familien som er lenger unna nå. Det er nå et løselig problem og akkurat nå er det viktig for meg å være akkurat her akkurat nå. 

Å slutte som trafikk lærer var en helt grei sak ser jeg nå. Jeg hadde to av mine beste år i Alta, på kjøreskolen der. Har hatt en kort og fin tid i bransjen i Tromsø og fant at nå var nok mer en nok.

Jeg elsker å fylle bussen med alt skal være med at utstyr, gjøre klart for avreise,  forventningsfulle ansikter, jobbe med guidene for å finne de mest optimale plassene for opplevelser de skal ta med i minneboka si. Og når vi vender tilbake mot byen og det er et salig snorke kor i bussen, DA er jeg fornøyd. I går startet det litt forsiktig, vi så på hverandre, guiden og jeg … joda, nordlys det her. Som alltid forklart han hvor uforutsigbart dette fenomenet er og forsikret om at vi var på best mulig sted akkurat nå … 

 

 

Har helt klart sett nordlys ja … men hun kan bedre enn det der ja. Så … vente … vente … bål og kakao … 

 

 

KABOOOOOM! HELT VILDT 

Å for en natt. På bussen hjem soves det, og ved ankomst Tromsø var det en sliten og fornøyd gjeng som ble levert på hotellene. Da er det hifive med guiden, dette dro vi i land (må jo ta litt av æren 🫢) Vi tømmer bussen og drar hjem for litt søvn. I morgen … nei, litt senere i dag er det klart for ny tur. Og om jeg blir lei nordlys? Nei så veldig langt derfra, jeg skal nemlig se mitt neste nordlys for første gang i kveld 🫶🏻

Jeg trenger å berømme turoperatøren og verkstedet der bussene bor. Jeg klarer å finne de merkeligste ting, som vil gjøre jobben letter, for meg og det siste er at det er kjøpt inn akebrett så vi slipper å bære vedkassen. Ja for det er svært mye lettere å trekke de på snøen 🛷 Og nesten uansett hva jeg kommer på av gode og mindre gode løsninger mht bussene … ja så har vi en kar der som mekker det meste. Er han borte? da finnes det sjåfører med magiske evner, alt kan fikses på en måte. Det er teamwork det 💪🏻 

I skrivende stund tror jeg sola forsvant for denne gang. Mener det er 21 november vinterlys tiden starter her gata vår. Sola er over horisonten noen dager til, men på grunn av fjellene er det siste dag i dag med sol inn vinduet her. Kjenner at jeg gleder meg litt til denne tiden, det litt dunkle lyset, mer blåtimen en dagslys, det blir på en måte litt mer stille nå. Nyte herlige dager ute med bål og nordlys, stearinlys og innekos, besøke familie og venner når været setter inn med snø og vind … jo dette blir bra. Gal? neida langt derfra … nordlænning 🥴 å no e den hær norlændingen hjæmme. 

 

Ha en fredelig og god tirsdag ❤️

… vi hørs … 

 

DEN følelsen:

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook og  Instagram

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg