Hvor mye følger du med?


Ja ja ja, jeg er trafikklærer og sikkert helt ubrukelig som «menig mann». Nå skal det sies at jeg har bestandig lært bort at oversikt er ekstremt viktig for planlegging når du kjører bil … også bakover. Det vil altså si at dersom du med jevne mellomrom sjekker hva du har bak deg, og planlegger både det du skal gjøre og eventuelle «nødløsninger» vil du kunne gjøre gode valg. Dersom du til enhver tid vet hva som dukker opp eller blir borte bak deg, har du ryggen fri. En god sjåfør blir aldri overrasket er min påstand. Situasjoner er sett, oppfattet, forstått og tiltak er satt i verk. 

I dag ble jeg overrasket 😳 Jeg er nest siste bil i en ganske lang kø, det står en bil på høyre side som blinker og vil ut på veien, jeg vurdere … etter å ha dobbelsjekket i speilene at det kun er en bil bak meg. Det stemmer, jeg kjører videre og vet at denne bilen som vil ut ganske straks komme ut på veien. Så, bilen bak meg … den siste i køen blinker med lysene og setter ned farten for å slippe ut bilen med blinklys … jepp, jeg påstår at vedkommende er lite kjent med bruk av innvendig speil i slike situasjoner 🫣🤭

I mitt nye virke, som bussjåfør kjenner jeg også litt på noen bilisters fraværende observasjon. Nå er det et mindre problem for bussen, men jeg ser ofte vogntog få problemer i feks motbakker. Når dette er sakt må jeg si at, stort sett er dialogen og samhandlingen mellom de forskjellige trafikant gruppene en godt fungerende mekanisme. Så er det greia med å dele litt på plassen … jeg plasskrevende … jeg kan ikke «hive» meg inn på innkjøringer, og når du ser markeringslysene mine setter jeg stor pris på ar du blender ned til nærlys, jeg sitter mye høyere en deg og mine lys er under beina mine. 

Det er lov å være grei, stå på krava er ingen selvfølgelig rett. Husk at neste gang kan det være du som trenger litt hjelp i en kinkig situasjon.

Var på besøk på Bryggejentene i Ersfjord i går, et nydelig sted med hyggelige folk, kaffe og kaker i en fantastisk omgivelse 🥳 Anbefales et besøk 👍🏻

 

Kveldstur på Fagereng 

Rusleturen vår i går kveld, ble igjen fylt med Nordlys. Nå er sola over horisonten, så dagene er stadig lysere og lysere. I dag var den første stripen av lys på himmelen ca 07.30 det er så helt greit. Lyse dager og Nordlys netter 🥳 perfekt.

 

Kjør trygt og ha en strålende dag ❤️

… vi hørs … 

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook og  Instagramk

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg