En glad dag 🎊 OG brodder til bry.

Lihkku beivviin ☀ Gratulerer med dagen

6. februar er det samiske folkets dag. Jeg syns det er sĂ„ utrolig godt Ă„ vite at vi endelig ser samefolket som like norsk som enhver av oss. For et vidunderlig mangfold vĂ„r lille land rommer. Det er en skam hvordan vi har tillatt oss Ă„ behandle vĂ„re egne, bare fordi de hadde et annet levesett en vi. Var det en trussel vi sĂ„, nĂ„r hetsen startet 
 var det frykt for det ukjente, det annerledes vi ble sĂ„ skremt av at vi valgte Ă„ gjĂžre alt vi kunne for Ă„ undertrykke og kvitte oss med 
 Jeg er sĂ„ glad vi i dag kan feire, sette pris pĂ„ og omfavne denne “frigjĂžringsdagen”

GRATULERER SÅ MYE MED DAGEN. 

Det ble en interessant dag pĂ„ jobb i dag. Regn 
 pĂ„ kryss og tvers, varmegrader, is .. med tidligere nevnt regn pĂ„ .. altsĂ„ glatt, og store festlige vanndamma 
 overalt. SĂ„ skulle vi ut Ă„ kjĂžre siste innspurt fĂžr fĂžrerprĂžve, finpusse pĂ„ plasseringen og fartstilpasning, og jeg skal si det ble heftig med bĂ„de det ene og andre. UnngĂ„ Ă„ sprute ned fotgjengere som befant seg ca over alt i dag, sĂ„ fartstilpasning er vi blitt rasende gode pĂ„ i dag ☔ Enkelte steder var tillĂžp til basseng, huff og huff. Det skulle vĂŠrt full vinter og den mest snĂž-fulle mĂ„neden i Ă„ret 
 og nĂ„ renner den bort đŸ˜€

 

Brodder til bry, selve broddene er helt greie og pĂ„ fĂžret vi har for tiden er brodder et must. Mine brodder er 
 ganske lette Ă„ ta pĂ„, noe annet er med dette spetaklet pĂ„ fire bein som jeg gĂ„r pĂ„ tur med. Snakk om “bambine” pĂ„ glattisen. Vi gikk langs en vei som var litt skrĂ„, og hun gled sidelengs. Hun har altsĂ„ 8 ganske grove klĂžr, 4 foran og 4 bak som bare er Ă„ “vippe” ut nĂ„r hun trenger dem. Men skjedde det??? Neida, hun gled som sakt, sideveis nedover og stoppet i brĂžytekanten. Jeg mĂ„tte bare le (litt for meg selv) nĂ„r jeg sĂ„ fortvilelsen i Ăžynene hennes. SĂ„ sklei vi oss en runde rundt i regn og vind, og jeg kjenner at det er helt greit om det nĂ„ kunne bli litt vinter igjen. SĂ„ var det problemet mitt, “brodder til bry”. For, de broddene jeg har nĂ„ er nĂŠrmest steg jern, kraftige og ganske grove. Fantastiske Ă„ gĂ„ med, trygt og godt. SĂ„ kommer jeg dit det er blitt bart, og asfalten er kommet til syne. Jeg 
 som da veier ca 1,5 potetsekk (50 kilos) og gĂ„r med broddene pĂ„ asfalten, vi det pĂ„virke broddene pĂ„ noen mĂ„te. Kan jeg klare Ă„ bĂžye noen av “taggene” 
 he he 
 bare tull og ball. Klart de broddene tĂ„ler det 
 morsom tanke da đŸ„Ž

Da tenker jeg vi tar kvelden đŸ‘‹đŸŒ

God natt og sov godt ❀ 


 vi hþrs 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg