Dørstokkmila 🥴 og nav står stadig like stødig

 

Snart ferdig med flytting og ny duppedings. 

Nå kjenner jeg på trøtt, og endelig begynner jeg å se slutten på flytting. Klar for å starten på en sånn passe normal dag. På en måte tar været “heldigvis” ansvar for at turer rundt om blir betraktelig begrenset. Vi må selvfølgelig ut å lufte flere ganger om dagen, men de lange turene flyttes lett til lysere dager.  I går kveld, på tur ut, måtte jeg fiske fram nyervervelsen min 👏🏻 Den gamle iPhone 7+ er bytte ut med en eskeny telefon. Den gamle var veldig utgått på dato, så ny er helt innafor. Det er jobbtlf med to kort, så nå slipper jeg unna med å ha en tlf i lomma. Vel, det var et lite skjær av nordlys på himmelen og det måtte jeg se hva jeg klarte å få ut av. Jeg er ganske enkelt veldig fornøyd med den nye telefonen. 

 

 

Kensi – mor.

Treningen med lille frøken fryd gikk over all forventning. Hun er en liten tenker, som trenger litt tid til å finne ut sin plass i bildet. Hun er ivrig på å få møte andre og løper veldig gjerne rett bort uten å blunke. Nå er det en regel på kurset at hunden skal vente med møter til øvelser er gjort. Noe hun ganske raskt har vent seg til og følger nøye med hva som skjer. Hun “prater” litt før vi kommer i gang, men bjeffingen har hun så godt som sluttet helt med. Det er helt klart håp for denne lille skjønne frøkna. Snakket litt med instruktør og fikk gode tips om hvordan trene inn elementer for rally lydighet. Tenker det får blir en øvelse vi kan more oss med fremover.

 

Riktig så godt innevær.

Litt mer om vært i dag. Nå er det riktig så rufsete her hos oss. Sandnessund brua fra Tromsøya, flyplassiden til Kvaløya er stengt og åpner først sent i kveld. Mye løst tar seg en tur på egen hånd, og nå har det begynt å regne i tillegg til vind. Akkurat nå er det ganske enkelt drittvær og skikkelig utrivelig ute. Det er like før vi tar på oss  … meg, gode sko og rusler ut en tur.

 

I dag fikk sneskoffa være inne, det er meldt vind har jeg hørt 😆

Livet med MS er en berg og dalbane. For det meste går dagene greit. Jeg har nå bestemt meg for at jeg over tid skal jobbe ca 50% og bruke dagene til å ganske enkelt bare kose meg. Jeg har brent lyset litt i begge ender, og det har gått greit. Det gjør som oftest det, i en periode. Nå er det tur med hund og egen helse som skal komme først. Jeg er en dame på snart 60 og helse som skal vare er det viktigste for meg fremover. Jobbe tenker jeg skal være gøy og gi meg positiv energi. Å være sliten er helt greit, og det må til i arbeidslivet. Å bruke opp alle krefter på jobben er blitt et dårlig alternativ. Nå er jeg så heldig at jeg kan på en måte velge bort jobb uten at det blir problem. En fin fyr sa til meg: lønn er bare en svært dårlig kompensasjon for tapt fritid. Så veldig rett. Fri er det desidert beste lønna jeg kan få. 

 

Caravelle aka Billa.

I dag skulle jeg få igen bilen min fra ombygging. Og ca nå jeg hadde forventet tlf fra Etac, ringte min mann på saken. Dessverre var det blitt forsinkelse, og bilen er ferdig først den 16.02 … ja takk, det er nå bare slik det må bli det da. Lite jeg kan gjøre med det. Ergerlig … men det går nå greit. Blir bra til slutt. Er blitt særdeles god på å vente. Planen er å søke ny bil og da må jeg ha blant annet uttalelse fra en ergoterapeut. Fikk tilbakemelding fra kommunen at det tar ca 3 mnd å få tilbud om ergo. Nå har det seg slit at denne Billa mi har passert 220 00 km og begynner seriøst å slite. Når ergo er på plass tar selve søkeprosessen ca 8 mnd, og da kan bilen bestilles … leveringstid … tja 6 – 12 mnd. GI MEG STYRKE!

 

NAV … holder navnet hva det lover?

I mitt hode er nav et sted som sitter i midten på et hjul, altså i sentrum. Det er vesentlig for at det hele skal fungere og at alle eiken blir med rundt. NAV, det norske fenomenet som skal ivareta mennesker med behov for bistand på en eller annen måte. Du skal ha en dør å forholde deg til. Dette for at prosessen skal bli enklere for brukene. Nå har altså NAV klart å forsinke utbetaling til uføre på minstestatus. Det vil si at den sårt etterlengtede ytelse de skulle få er forsinket med en uke. Nav sier i en pressemelding at de beklager forsinkelsen. Ja, det skulle vel bare mangle at de unnskylder. Det som blir litt vanskelig er når JEG er en dag eller to … eller så mye som en uke forsinket med noe, nei da skal jeg søke på nytt og blir avkortet både her og der. Når jeg som bruker av NAV har behov er det fortsatt vanskelig for meg å forstå hvorfor jeg må søke flere forskjellige instanser for å få hjelp til en oppgave. Hvor finnes instansen jeg kan henvende meg til for å uttrykke min frustrasjon? Jo jeg kan sendte “klage” til NAV og da får jeg svar om at saksbehandlingstiden for slike saker er som en månelanding.  Nei, det er på ingen som helst måte et forsøk på å snakke ned NAV, kjenner at de fikser selv det meste av negativ omtale. Jeg har stor sett fått hjelp når jeg har hatt behov, og får det stor sett til å fungere. Det tar bare så sykt slitsom å gå å vente. 

 

Nå ønsker jeg det en riktig fin onsdag kveld og avslutter med et dikt av Stein-Roger Olsen og den nydelig stemmen til Emma Steinbakken. 

Ha en god natt etterhvert ❤️

 

 

2 kommentarer
    1. Takk for at du deler. Det var fint å stikke innom bloggen din og interessant å få innblikk i livet og hverdagen din. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg