Bli med down memory lane

På morgenturen vår i dag ruslet vi utenfor stien på den vanlige runden vår. Etter en liten pause ved grillhytte ruslet vi tilbake neste samme vei. Nå har jeg ruslet rundt i skauen har en god stud, og ble litt overrasket når jeg fant en gammel mur som kan se ut til å ha vært en grunnmur til en bygging av ett eller annet slag. Lurere på hva det var? et bolig hus eller kanskje en fjøs? Muren av satt opp bare av store steiner, så den er nok noen år gammel.

 

 

Hvordan var livet på en sånn gammel gård. Jo det finnes masse dokumentasjon på livet “den” gang og vi har en forståelse av det. Ville jeg passet inn i et sånn samfunn? Det er noe med å bli født inni det og lære seg å leve med det, så jeg skulle vel klare det. Er bare så alt for bortskjemt med hjelpemidler. Hjelpemidler ja, vet vi egentlig hvor godt vi har det? Tar du det tid til å ta en titt rundt deg å kjenne på takknemlighet for det du har. Eller er det viktigere å søke det som “mangler”?

 

Lest et herlig innlegg fra Pensjonistgunna og tok umiddelbart turen ned i bildegalleriet over turer jeg har vært på.

Jeg har fått lov å være med på mange fine turer rundt om både til fots, med bli og på båtturer. En av de mest lærerike og spennende turene jeg foreløpig har vært med på var en seiltur i Østersjøen. Besøkte flere av de Baltiske landene som ligger rundt Østersjøen. Var på noe litt spesielle steder som har satt seg og som jeg har lyst å besøke igjen. En av disse er Gotland og Fårø. Etter en god natt seilas var det godt å akre opp i Visby, og overraskelsen var ganske stor når jeg stakk hodet opp på … ettermiddagen. Det var middelalderfestival der og slik så alt som kunne krabbe og gå ut … rett fra middelalderen. Formen lignet veldig “sjøslag” dagen derpå hos noen av deltakerne 😆

Ettersom det var båt som var fremkomst midlet på turen, ble det leiebil på turen fra Gotland til Fåre og rundt øya. Leiebil ja … det var nå en historie i seg selv. Jeg fikk bilnøkkelen og lurte på om jeg skulle tegne noe form for forsikring før turen starte. Nei, sa damen … og smile. “Her har du nr mitt, stopper den er det bare å ringe” 😆

 

 

Måtte selvfølgelig innom Raukerene som er der. Mektige naturfenomen som er verdt å besøke. Se på dette.

 

Fant et spisested som også var verdt å stoppe ved og her fikk jeg den absolutt beste sprøstekte rødspetta jeg ever har spist.

Det finnes flere slike steder og et av disse stedene er Trollholmsund, som ligger lett tilgjengelig langs E6, ca 35 km nordover fra Lakselv, ved Indre Billefjord. Det er en et lite kvarters gange fra parkering som er romslig og stor. Her finnes det rene og fine toalett, samt mulighet for å bli kvitt søppel på en riktig måte.

 

En annen liten merkelig øy som også ligger i Østersjøen, rett nordøst for Bornholm er Christiansø. Øya er fredet på alle måter og er helt bilfri. Mi lille Pia fikk kun lov å gå på brygga, som var ca 50 meter. Hun syns det av helt forkastelig at hun måtte være der når kaniner og allskens fugler spaserte rett foran nesa hennes. Altså ingen hunder eller katter på øya, spesielt. Christian V grunnla festingen som ble bygget i 1684 og hadde en forsvarsfunksjon med sin plassering på det smaleste stedet i Østersjøen. For å komme til Christiansø må du gjennom en eventyrlig reise. Først går turen fra Köge til Rønne på Bornholm, så går det med bil til Gudhjem og her må bilen parkeres. Det anbefales å bestille billett tidlig til Christiansø for det er stort press der i sommersongen. Med egen båt er det sterkt mye enkelte 😉 og det er en grei liten havn. Husk, hunder har ingen adgang på øya. Når du tar denne turen er det også en varm anbefaling å ta en tur rundt om på Bornholm. 

 

Her kunne hunden fritt løpe …  i bånd. Fikk da gjort det som var nødvendig, men bare det.

 

Nå har jeg fått litt vann på mølla og skal se over og vise frem flere turer jeg har opplevd ganske snart. Dette var gøy og håper du liker det. 

Ha en god søndag der du er ❤️

… vi hørs …

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook. og  Instagram

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg