Turist i egen by đŸ„Ÿ

Er hĂžydepunkt jeg kommer tilbake til. FĂžrst litt om jobben 
 buss sjĂ„fĂžr og veien som arbeidsplass. Ja veien er jo et sted jeg trives og buss er ca det jeg tenkte det ville bli. Jeg har kjĂžrt varierte oppdrag, og alt har vĂŠrt turister. Turene har gĂ„tt lokalt til forskjellige «reindeer” camper, nordlyskjĂžring med forskjellige mĂ„l etter hvor himmelen har vĂŠrt klar og transport fra hotell – flyplass. Å ha sĂ„ varierte oppgaver er nok det jeg Ăžnsker meg, og jeg hĂ„per det er mulig Ă„ fortsette med denne type kjĂžring 
 for rutebuss i byen er sĂ„ uaktuelt som det mulig Ă„ fĂ„ det.

 

SĂ„ er det spĂžrsmĂ„let hva jeg gjĂžr nĂ„r denne sesongen er slutt. Som times sjĂ„fĂžr har jeg ingen garanti for jobb i sommer. Det er kun de faste som har jobb, sĂ„ fĂ„r jeg hĂ„pe TromsĂž flommer over av turister akkurat i Ă„r, og da bĂžr det vĂŠre fult opp med sightseeing turer đŸ€žđŸ»

 

Fra turist som blir transportert rundt om til Ă„ vĂŠre turist 
 i egen by. Jeg fikk besĂžke av Eirin som kom fra Danmark bare for Ă„ besĂžke meg 
 Ă„ det er sĂ„ knallkoselig med besĂžk. Trives jo veldig godt nĂ„r jeg kan vĂŠre litt pĂ„ farten vise frem byen, steder Ă„ se, tur med hund og legge kroppen i en form av ladeposisjon, med koselig prat til noe godt Ă„ spise. SĂ„ er det umĂ„telig godt Ă„ kunnen bare vĂŠre sammen i samme rom, kjenne den gode atmosfĂŠren og la stillheten vĂŠre hovedmĂ„let 
 rett og slett gjĂžre ingenting og holde kjeft sammen, uten at det blir trykkende og rart. Det er kanskje en av de vanskeligste kommunikasjonsformene som finnes. Det kan Eirin, og kanskje er dette det jeg kan savne som “litt nyinnflytter” i byen uten for stor vennekrets 
 ennĂ„ 😉

Torsdag landet “dansken” (Ă„ jeg bare mĂ„tte Eirin đŸ€­) og vi var i gang fra ca fĂžrste minutt. Gammelt nytt, nye greier som skjer 
 rask oppdatering pĂ„ livet som har gitt bĂ„de av stort og smĂ„tt siden vi mĂžttes sist. SĂ„ nĂ„r de viktige greiene er unnagjort da er fokus HER og NÅ. What to do in TromsĂž? jepp, Nordlys. Sist jeg hadde besĂžk var det mer midnattsol tid, sĂ„ her var det bare Ă„ finne fram appene med nordlys varsel. NĂ„r dette nĂ„ er sakt sĂ„ er det svĂŠrt sjelden helt nordlysfrie netter for tiden, sĂ„ en av 4 mĂ„tte da kunne gi uttelling. Vel, nĂ„ er det i grunnen skyene som er det stĂžrste hindret, for dersom det skal vĂŠre mulig Ă„ se aurora MÅ stjernene vĂŠre synlig fĂžrst.

Kvelden tok vi helt med ro. Eirin hadde reisedag og jeg hadde jobbet, og den nevnte oppdateringa pÄ alt og litt til mÄtte fÄ sin tid. Ettersom kveld en var restitusjonstid, var det 3 kvelder til disposisjon for nordlys. 

 

FREDAG

Vi hadde avtalt med Kelly og Jenny at vi skulle ta turen til ØrnflÞya, som ligger tett ved SommerÞy. Det er en litt lang kjÞretur ut dit, men altsÄ sÄ veldig verdt bÄde kjÞreturen og den greie fotturen opp til toppen.

 

En riktig fin fredag, sola skinte, det var grei temperatur, og relativt lite vind  
 nĂ„r vi startet turen 😁 Det var som bildene viser nesten bart og greit Ă„ komme opp. 

Bikkjene fikk rase fra seg helt starten av turen, for litt oppe i lia sÄ vi rein. Da er det bÄnd igjen. 

 

Ja som nevnt startet turen i “ganske” vindstille 
  og den vinden tok seg skikkelig opp nĂ„r vi startet returen. 

 

En nydelig solnedgang underholdt oss mens vi spiste litt mat.

 

PĂ„ kvelden, i det vi kom ut for Ă„ kjĂžre opp mot kattfjordvannet for Ă„ sette nesa mot himmelen, var det allerede i gang.

 

Det var greit varsel, og pÄ himmelen hadde noen satt opp stjerne. Det ble nordlys som jeg vil si kvalifiserer til et godt skue den kvelden.  Moro nÄ naturen spiller pÄ lag, og det var to trÞtte damer en slite lite Kensi som tÞrnet inn den kvelden.

 

LØRDAG

LĂžrdag hadde vi pĂ„ planen Ă„ kikke litt pĂ„ “byen”. Vi ruslet litt i sentrum 
 fort gjort i en akkurat passe stor by som TromsĂž, sĂ„ tok vi ture over til Ishavskatedralen. Bygningen som vis nok skal vĂŠre inspirert av Ăžya HĂ„ja som ligger like utenfor SommerĂžya. Kirkebygget blir benevnt som katedral 
 men det er en helt vanlig kirke 
 sa jeg vanlig? ingenting er vel vanlig rundt denne kirken vil jeg pĂ„stĂ„ og den har er et vidunderlig landemerke for byen vĂ„r 
 syns nĂ„ jeg da. 

 

LĂžrdag kveld hadde denne nordlys guiden hĂžrt litt med en proff guide om hvor vi kunne fĂ„ “nordlysgaranti” denne kvelden 
 tror han ler ennĂ„ 
 nordlysgaranti liksom??? Det var en av de litt vanskelige dagene vi hadde valg og det nĂ„ bare sĂ„ naturen er. Vanskelig nĂ„r den bestemmer seg for det. KjĂžrte til Breivikeidet og mot Sjursnes, fant oss en grei plass like ved veien og satte leir. BĂ„l, kaffe, pĂžlser, nordlys i akkurat passe kaldt vĂŠr. Nja, kunne vel fĂ„tt lit mer aurora 
 men det var altsĂ„ kveld nr to av to med nordlys. 

 

SØNDAG

SĂžndag startet med greit skydekke og svĂŠrt lite blĂ„ himmel. Nuvel, vi hadde nĂ„ bestemt oss for Ă„ ta Fjellheisen opp til FlĂžya. Jeg elsker Ă„ vise fra dette stedet og det i all slags vĂŠr, men det hadde nĂ„ vĂŠrt greit Ă„ se litt mer en bare sunde mellom Tromsdalen og byen. PĂ„ tur opp lettete det og vi fikk akkurat det vi kom for. Den nydelige utsikten fra toppen som  
 om du er i byen 
 MÅ ta deg til til Ă„ nyte. Heise gĂ„r opp og den pĂ„ hel og halv slaget og er det mye folk gĂ„r den hele tiden. 

 

 

 

Etter utsikten hadde vi avtale med en annen lite hundevenn for en play date. Rea, en Tuveren som er ca like gammel som Kenis, og litt pubertal. Men at de har det gĂžy er hevet over enhver tvil. Dette er helt klart den beste type mosjon av hund jeg vet 
 de lĂžper og jeg passer pĂ„ at ingen nĂŠrmer seg 😁

Vi hadde bestemt oss for at denne kvelden skulle vi bare slappe av og kose oss hjemme. Og nÄr det grÞnne skjÊret forsiktig visste seg pÄ himmelen var det helt perfekt med en takveranda Ä innta showet fra. Det ble litt mer en greit denne kvelden og jeg mÄ jo stolt si at tre av tre kvelder har vi fÄtt litt varierende nordlys opplevelser. 

 

MANDAG

Mandag var reisedag og ingen spesielle planer. Vi ruslet en liten tur med Kensi, pĂ„ en av tur rundene jeg bruker. Koste oss i deilig sol, en riktig fin avslutning pĂ„ en “langhelg” som gikk litt for fort. NĂ„ gĂ„r det direktefly tur / retur KĂžbenhavn sĂ„ jeg har ingen uskyldig for droppe en langhelg i kjĂžlen 
 og plutselig sitter jeg pĂ„ flyte 
 

 

 

Tusen takk for besĂžket Eirin. Storkoste meg samme med deg đŸ„° sees snar igen. 

 

Ha en strĂ„lene dag ❀


 vi hþrs 
 

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan vĂŠre interessert, setter jeg pris pĂ„ om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar pĂ„ turene her: Facebook og  Instagram

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg