Hadeland …historien og litt til.

Vi startet dagen med en tur fra båthavna mot Nes kirka.

 

Rusla langs vannet og passerer Brenneriet, som i sin tid bedrev sprit produksjon. Bygningene er restaurert og er i dag både spisested og selskapslokaler.

 

Wikipedia; 

Hadeland er et distrikt og et landskap på Opplandene. Det omfatter tre kommuner ved den sørlige enden av Randsfjorden: Lunner og Jevnaker i Viken fylke og Gran i Innlandet fylke. Historisk har navnet blitt brukt på et større område, som har omfattet Toten, Gjøvik, Land og andre områder.

Ordet Haðar kommerr fra strid, kamp eller krig. Hade tolkes som kriger, og dermed er Hadeland Krigerfylke eller Krigerlandet.

Hva kan du se og gjøre på Hadeland. Nå kommer jeg til å si litt om den delen som ligger mitt hjerte nærmest i denne delen av landet … og derfor diskriminerer jeg litt både Toten og Hønefoss.
Så … hva kan du oppleve? 

  • Søsterkirkene på Granavollen, det sies at det var to søstre som ville imponere en fyr og dro i gang noen veldige byggverk. Les mer om disse praktfulle byggverkene her.
  • Steinhuset står ved prestegården på Gran kommune, og er den eneste gjenværende steinbygning fra middelalderen som ikke er kirkelig og ikke befinner seg i by. Her finner du mer om den vakre bygningen.
  • Halvdanshaugen på Hadeland folkemuseum er gravplassen for en del av Halvdan Svarte. Han ble partert og begravd i flere graver slik at alle riker han hersket over skulle få sin egen grav.

Det er et vel av turmuligheter både sommer og vinter her, og vinterstid er Lygnasæter et svært godt valg. Det er merkede løyper i variert vanskelighetsgrad, så alle kan finne seg en tur her.

Dette er bare noe av det du finner av tilbud på «rette» siden av bygda. Det litt mer perifere (det er en liten kamp her om Jevnaker skal forbli i Hadelands regionene eller «emigrere» til Hønefoss) målet for turister på Hadeland er selvfølgelig Hadeland Glassverk med sin fantasien glasskunst og Kistefoss der Kistefoss museet med skulpturpark og to kunstgallerier.

Jeg bruker ofte å ta turen til småbåthavna i Røykenvik, en nydelig vik nesten i sørenden av Randsfjorden. Har finner du Lokstallen restaurant, i den gamle nedlagte loksrallen til NSB.
Jeg var jammmen veldig heldig i dag som fikk kyndig hjelp av min kjøre sønn 🫶🏻 til bilvask. Det var bare så veldig nødvendig nå, og jammen er det triveligere å kjøre ren bil 🥳

 

Denne runden på Hadeland avsluttet jeg med en deilig kos av en barte-gutt … nå var jeg mindre interessant denne gangen. Kensi var favoritten …føler meg sviktet … å det er nå bare så greit det da 🐾🐾

Søtinger asså 🫶🏻

God natt og sov godt ❤️

… vi hørs …

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook. og  Instagram

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg