❄️Jakten på et hotell, nordlyset, sølvsmie og deilig lokal mat

TIRSDAG

Det er et utall bilder av det magiske nordlyset i alle media og Alta er (selvutnevnt tror jeg) Nordlysbyen over alle Nordlysbyer. Denne uka skulle jeg få vise frem alt vi har av …blant annet nordlys, til langveisfarende. Jeg vært på et utall turer med en dame fra Kristiansand når jeg bodde der, så har hun sett bilder fra Alta og omegn av både tur, natur og selvfølgelig nordlys. Denne uke kom hun og hennes mor komme til byen. Jeg har gjort avtale med dem om å bidra litt med kjøring for å komme rundt. Siden mine arbeidsdager er veldig korte nå, passet det helt greit. Jeg syns det er utrolig gøy å vise frem det vi har av severdigheter her hos oss. Det viktige er selvfølgelig å få et lite glimt av nordlys, så hadde vi bestemt oss for at ishotellet på Sorrisniva måtte besøkes og en tur til Kautokeino for å besøke Jhuls sølvsmie.

De landet på tirsdag og etter at de hadde fått innkvartert seg på hotellet var “jakten” i gang. Nordlysvaslet sa at det skulle være ganske stor aktivitet … ja dersom himmelen var klar. Det var den veldig langt fra, men vi prøvde og holdt ut til ganske sent på kvelden. Saken var klar, nordlysjakten var i gang og neste mulighet var onsdag kveld.

 

ONSDAG

Onsdag etter jeg hadde gjort unna to førerprøver, møtte vi en annen venninne av meg, Mitsy og tok turen i Sorrisniva ishotell. Det er om mulig enda mer magisk en i fjor. Temaet for hotellet i år var Afrika, og en hyllest til Tor Kjetil Wisløff som har gitt alt og tatt ansvar som leder av Sorrisniva og ishotell. Jeg er litt usikker på hvorfor temaet er tilegnet Tor Kjetil … og det er nå litt uvesentlig, men ekstremt vakkert er det blitt.

Hotellet har 5 suiter, 21 dobbeltrom, lekerom til barn, bar og et nydelig kirkerom. Det er utsmykket med is skulpturer i ankomsthallen og suitene har forskjellige utsmykkinger. Det tar 5 uker å bygge og har en millionkostnad for å settes i stand. Har du lyst å lære mer om hotellet kan du finne det på nett siden til hotellet.

https://www.sorrisniva.no/no-hotels/igloo-hotell

Tar du turen nordover til Alta området, er det nesten obligatorisk å ta turen til hotellet.

 

 

Etter litt mat møttes vi igjen og tok turen til Sarves, et sted der et utall nordlys bilder blir tatt. Vi sjekket nordlysvarsel og for å være ærlig håpet jeg det ville bli litt bedre en hva det så ut til å bli på varslet. I tillegg var det i overkant mye skyer, snøvær og veldig så trasig vind. Så brått stilnet vinden, skydekket ble nesten helt borte og stjernene tindret på himmelen. SÅ … et svakt lite glimt, og der litt mer og brått var det et eldorado av farger som beveget seg i store herlige bølger over himmelen. Jentene sørfra var storfornøyd med det spektakulære synet. Endelig var Aurora ute å danset for oss. De lurte litt på hvordan jeg opplever dette, og siden jeg er så vant med det er det vel litt “kjedelig” for meg. Det er så langt fra kjedelig å jakte på og møte Aurora Borealis og jeg får puls hver gang det er aktivitet på himmelen. Jeg bruker å spøke litt med at nordlys er noe av det mest trafikkfarlige jeg vet om  … sitter å speider og kikker på himmelen når jeg vet det er meldt nordlys.

ONSDAG

I dag ble Mitsy og jeg invitert på frokost på hotellet sammen med jentene, før vi reiste til Kautokeino. Deilig med lang frokost og praten gikk så det fosset, vi ble sittende til klokka var neste 10.30 før vi kom oss av sted.

 

Turen til Kautokeino ble en historie for seg selv. Mitsy har vært litt lei seg for at hun har gått glipp av de nydelige perlemorskyene vi har hatt en god stund nå. Så, for å fornøye damen har ordnet med perlemorskyer så det monnet i dag … 😂 og det endte med at hun tryglet om at nå måtte det ta slutt … fort gjort å fylle minne på tlf på den måten 🥴

Tok en svingom innom kirka, kikket på et lokal gårdstun og til slutt besøkte vi Jhuls sølvsmie. I dag lærte vi noe nytt … eller flere ting. For det første lager de smykker som er så lik gammel samisk tradisjon som mulig. Jeg har alltid ønsket meg en brosje som har det samiske symbolet for sola, og i dag fikk jeg vite at det har aldri vært et smykke de har båret. Ok, den er grei. Neste ska var at alle som vil kan kjøpe og bruke søljene som bæres på de samiske koftene. Jeg har gått i troen at de tilhører en kofte og i og for seg gjøre de det, men kan også bæres av alle om de ønsker det. Igjen er det fordi søljer er mer “nymotens” greier. Hva man lærer på en onsdag 😇

 

Avslutnigen på turen vår tok vi på Sami Siida, og middag. Det er også et sted du må innom å spise på dersom din vei går hitover. Nydelig lokal hjemmelaget mat som du får til en grei pris. Fornøyd med dagens opplevelser, gode og mette tok vi kvelden. I morgen er det hjemreise for de besøkende og jeg har troen på at der mett og fornøyd på alle områder.

Ja da er det god natt fra Alta, sov godt.

… vi hørs …

https://www.youtube.com/watch?v=HaHh4HFBitw

2 kommentarer
    1. Tusen takk for fin omvisning i ishotellet og ellers alle de andre stedene dere var i Alta. Og nordlys🙏🏻 Jeg har aldri opplevd nordlys. Forsøkte en gang vi var i Tromsø, men dessverre☺️ Står fortsatt på ønskelista mi, så må nok ta meg en tur nordover igjen🙋🏼‍♀️

      1. Hei og takk for hyggelig tilbakemelding.
        Håper du får til å ta turen nordover å oppleve det magiske nordlyset.
        mvh Irene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg