Er vi dum, godtroende eller har vi bare gitt opp?

Ble sittende å høre på nyhetene på tv2nyhetskanalen i dag, og der kom temaet matpriser opp. Anders Nordstad, dagligvare blogger sier at “Veldig mange har misforstått hvordan matprisene dannes” og får motstand fra en fyr (som jeg har glemt navnet på). Les Nordstads innlegg i E24 HER. Nordstad sier at det er markedet som bestemmer prisene, altså det du og jeg er villig til å betale for varene. Vi er dessverre dårlig på å prute, og kanskje skulle vi bli bedre på det. Hans motdebattant sier at det er feil å tro at prisene er feil, for det er mange ledd som bidrar i produksjons av matvarer. En vare som koster 40 har bla 10 kr mva og andre avgifter komme i tillegg. Han sier også at produsent får under en fjerdedel av prisen som vi betaler. Det vil si at ledd mellom produsent og kunde i denne kjeden har en “grei” inntekt fra deg og meg. Ok, så det vil si at dersom jeg går direkte produsent å handler mine råvarer kan jeg komme veldig mye rimeligere ut? Så kan jeg foredle som jeg vil og få “renere” mat … hm, verdt å tenke på. Og, når butikken min selger for eksempel brød med 40 % rabatt to ganger i uka på fast basis, så taper de penger når jeg kjøper brød på disse dagene? Har veldig vanskelig for å tro det. 

En annen sak er prissamarbeid, som forøvrig er ulovlig. Hvordan kan det med mindre en ett min mellom være at prisene på drivstoff øker ca akkurat like mye, på akkurat samme dag, på samme sted? Dersom dette er kvalifisert gjetting fra bensinstasjonene, håper jeg det er noe der som leverer lotto … for den bør gå inn hver gang. 

I bransjen huskjøp og huslån er det slik at verdien på eiendommen er en “variabel” sak. Det settes en antydning som i “jeg må ha minst X kr for å selge, vil du betale” Og skulle det viser seg at flere “sloss” om boligen vil selvfølgelig prisen og verdien stige. Altså; marked og etterspørsel bestemmer prisen. Hvem er det som faktisk tror at det skulle være et unntatt for matvareprisene. I samme åndedrag som temaet på nyhetskanalen ble presenterer sa programleder at prisene har økt betydelig i sommer. Er det “bare” kronen som bidrar til denne økningen? Jeg tror jeg tørr å si nei … helt uten at jeg har noen som helst “greie” på det … bare handlekurven som er blitt litt dyrere. 

Tenker at denne passer perfekt akkurat her

 

Ha en knallfin ettermiddag. 

… vi hørs … 

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene på Facebook og  Instagram

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg