Copacabana … NEI takk 🥶

Da snakker vi den lokale varianten av stedet, og etter hva guiden sier (alle jeg truffet så langt) så går man ut i vannet som en mann og opp som en dame 🤣

 

Tok med bikkja ut på tur i dag, om hun er like imponert som meg er usikkert. Kjøre bil liksom 🥺

Dro E69 mot Nordkapp, og hadde tre steder jeg hadde lyst å kjøre innom. Dette er steder vi til vanlig passerer stille, uten å stoppe innom. Noen spør og da informerer vil litt om disse også. Så, i dag var det på høy tid å svinge innom. 

 

Kamøyvær. 

Ligger ca 1 mil fra Honningsvåg, er godt skiltet. 

Veien kan være stengt på vintertid, men nå er vi ferdig med det for en stund. 

Kamøyvær har i overkant av 50 innbyggere og fiskeindustri er inntektskilden her. Stedet har ingen skole og bussen går hele året … dersom føre tillater det. I tillegg har stedet et galleri, overnatting og tilbud om havfiske for turister som tar turen. 

 

Gjesvær. 

Videre gikk turen til Gjesvær, ca 35 km fra Honningsvåg , dette må være min favorittplass på øya. Et nylig lite sted som også her har fiske som inntekts kilde.

Her har det en gang for veldig lenge siden vært voldsomme krefter i gang. Jeg har ingen peiling på hva det er, men tenker det har noe med is som har smeltet, topper er blitt til og med tiden rast samme og laget et stort skred. Mektig er det og kraftig har det vært. 

 

Det bor ca 80 fastboende her. Jeg tror (uten at jeg har dekning for det) at turisme også er svært god inntektskilde her. Vinteren er nok lav sesong her også, og faren for at veien er stengt hit er overhengene om vinteren. Nå på denne tiden ser det ut til at det begynner å livne til, og når jeg var der, så jeg turister som var på tur ut med båt. Herfra går det blant annet fulgelsafari med båt, for å se på det yrende fuglelivet som er er her på vår/sommer/høst. 

Her fant jeg treet som er boltet fast 🤪 Etter hva guiden sier, så kom dette treet i forbindelse med en filminnspilling, og er blitt et svært populært tre … blant hundene på øya. Det skal være lang kø foran dette treet og flere timer ventetid … om det er rett tre – usikkert, og jeg så ingen hunder, så jeg lurer på om akkurat det er litt overdrevet. Men, treet er boltet. 

 

 

 

Skarsvåg, verdens nordligste fiskevær. 

Siste stopp i dag var i Skarsvåg, ca 25 km fra Honninsvåg, som ligger nordvest på Magerøya og er siste stopp for bebyggelse i vår verden … merkelig å si det. 

Her er det selvfølgelig fisk som er hovedgeskjeft og stedet har ca 60 innbyggere. Vendes nordligste grunnskole ble nedlagt i 2012 og skoleungene fraktes til Honningsvåg for å gå på skole

. 

Verdens nordligste turistinformasjon … selvfølgelig 😂

Jeg må tilbake til Skarsvåg litt senere for der ligger det en tur å venter på meg. Kirkeporten skal besøkes når fører tillater det. 

På turen hjem kom denne karen trillende fra Nordkapp, da er sommersesongen i gang for noen barskinger ser det ut til 🤭

Det var dagens tur, ja eller det blitt et par til med lille frøken fryd. Og akkurat nå skal vi ut i vinden. Hun er litt lei av at mor sitter med nesa mot skjermen … så nå går vi. 

Har lagt ut filmer fra turen på GodeSko 

 

Ha en fredelig og god lørdag der du er ❤️ 

… vi hørs … 

 

Tusen takk for at du kikker innom bloggen min. Liker du deg her og tror andre kan være interessert, setter jeg pris på om du deler 😌 Du finner link til blogginnleggene og film snutter jeg tar på turene her: Facebook og  Instagram

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg